Sugar free recipes with amandelen

Amandelen
Amandelen

Amandelen zijn lekker, gezond en zitten boordevol proteïne. Je kunt er ook nog eens van alles mee: maak er zelf je romige amandelmelk van, bak taarten of koekjes met amandelmeel, eet ze bij je havermoutpap of knabbel een handje weg als gezond tussendoortje.

Waarom amandelen zo gezond zijn
Amandelen zitten boordevol voedingsstoffen. Zo bevatten de noten veel onverzadigde vetzuren, magnesium en vitamine E. Ook zitten er veel vezels en eiwit in. Het proteïnegehalte bedraagt maar liefst 20%.

Amandelen geven veel energie en stillen het hongergevoel. Het is bewezen dat de nootjes de bloedsuikerspiegel stabiliseren en de stofwisseling stimuleren. Amandelen verlagen de bloeddruk, het cholesterol en kunnen een positief effect op diabetes hebben. Ze zijn dus bij uitstek geschikt als gezonde snack.

Recepten met amandelen
Van amandelen kun je zelf je eigen amandelmelk maken. Deze heerlijke eiwitrijke melk kun je bijvoorbeeld in je havermoutpap of koffie doen. Natuurlijk hoef je het overgebleven pulp niet weg te gooien. Met amandelmeel kun je bijvoorbeeld taarten maken, zoals een heerlijke zebrataart, of bijvoorbeeld double chocolate chip cookies met raw cacao nibs. Ook kun je van amandelen je eigen amandelpasta maken.

Amandelen mogen kortom in de keuken van de health freak niet ontbreken. Niet alleen zijn ze erg gezond en lekker, ze zijn ook nog eens te gebruiken in een enorme hoeveelheid recepten.

Een bord havermout met yoghurt, fruit, noten op tafel

Havermout met yoghurt, fruit en noten

Een gezond ontbijt voor het begin van de dag