Speltrigatoni met pesto van winterpostelein en schapenkaas
Een simpele en gezonde speltpasta
Speltrigatoni met pesto van winterpostelein en schapenkaas
Speltrigatoni met pesto van winterpostelein en schapenkaas

Zelfs als gezondheidminnend mens moet ik natuurlijk af en toe toegeven aan mijn passie voor pasta – je bent italianist of je bent het niet. Veel mensen zien pasta als een echte dikmaker – wat in principe niet per se onwaar is, ook al heeft dat vooral te maken met de te grote porties en een verkeerde bereidingswijze. Pasta, zelfs de geraffineerde, witte versie, heeft over het algemeen een glycemische index van minder dan 50, lager dan bijvoorbeeld de banaan.

Hoe langer de pasta gekookt wordt en hoe dunner deze is, hoe hoger deze glycemische index. Zo laat deze tabel van de Universiteit van Harvard bijvoorbeeld zien dat gekookte witte spaghetti een glycemische index van 46 heeft, terwijl deze 58 is als je de spaghetti 20 minuten kookt. Het beste is volkoren spaghetti met een glycemische index van 42 – maar het verschil tussen de volkoren variant en de gewone variant is minder dan die tussen de gewone variant en de slapgekookte spaghetti. Niet voor niets zorgen de Italianen er altijd voor dat hun pasta perfect “al dente” is.

Ook te grote porties zijn een groot probleem. De aanbevolen hoeveelheid pasta is ongeveer 75 gram, terwijl de meeste mensen rustig het dubbele naarbinnen werken. Dit verhoogt uiteraard niet de glycemische index maar wel de glycemische lading, wat alsnog slecht voor je is.

Met andere woorden: als je gezond wilt blijven en toch af en toe je pasta wilt eten, is het belangrijk een goede kwaliteit pasta te kiezen, de porties klein te houden, de pasta “al dente” gaar te koken en het liefst volkoren pasta te nemen. Uiteraard is het nog beter om te kiezen voor volkoren spelt- of boekweitpasta. Ook de vorm van de pasta is belangrijk, zo hebben spaghetti of de nog dikkere fettuccine van nature een lage GI.

Mijn favoriete pasta zijn zonder twijfel de rigatoni, een wijdere en rechtafgesneden versie van de beter bekende penne. Ze vormen een perfecte basis voor een pastagerecht met tomatensaus, pesto of fijngesneden groenten.

Deze rigatoni zijn volledig gemaakt van volkoren spelt en zijn, voor een biologische volkoren pasta, van uitermate hoge kwaliteit. Als je moeite hebt om deze specifieke pasta te vinden, kun je in plaats van speltrigatoni ook heel goed penne of een andere pastasoort gebruiken.

Bij deze rigatoni eet ik in dit recept een pesto die gemaakt is van winterpostelein, als vervanging voor de basilicum waar pesto meestal mee gemaakt is. Je kunt de basilicum in pesto uitstekend door een andere bladgroente vervangen, en als het een Hollandse seizoensgroente is verdient dat natuurlijk nog eens extra de aanbeveling.

Winterpostelein is een minder bekende winterversie van het beter bekende postelein en zit boordevol vitamine C en heeft een kenmerkende smaak, die lijkt op die van spinazie maar wellicht iets milder. Vanaf november is het bij de meeste biowinkels wel te vinden.

De parmezaan die normaal in de pesto en over de pasta gaat heb ik in het recept vervangen door een pittige biologische schapenkaas van Hollandse bodem.

Speltrigatoni met pesto van winterpostelein en schapenkaas
Speltrigatoni met pesto van winterpostelein en schapenkaas
Recept Afdrukken
Een heerlijke en voedzame pasta van spelt met een pesto van winterpostelein en schapenkaas.
Porties Prep Tijd
1 10 minuten
Kook Tijd
10 minuten
Porties Prep Tijd
1 10 minuten
Kook Tijd
10 minuten
Speltrigatoni met pesto van winterpostelein en schapenkaas
Speltrigatoni met pesto van winterpostelein en schapenkaas
Recept Afdrukken
Een heerlijke en voedzame pasta van spelt met een pesto van winterpostelein en schapenkaas.
Porties Prep Tijd
1 10 minuten
Kook Tijd
10 minuten
Porties Prep Tijd
1 10 minuten
Kook Tijd
10 minuten
Ingrediënten
Porties:
Instructies
  1. Kook de pasta in een pan met ruim water en een handje (Himalaya)zout.
  2. Mix ongeveer 2/3 van de winterpostelein met olijfolie, zout, wat schapenkaas, knoflook (pas op: niet teveel!), peper en pijnboompitten zodat je een dik, vloeibaar en enigszins romig geheel krijgt dat prettig smaakt.
  3. Snijd de tomaten in kleine stukjes.
  4. Zorg dat de pasta "al dente" is als je deze afgiet. Verhit net voor het afgieten wat olijfolie in een koekenpan, doe de pesto en de stukjes tomaat erbij en voeg dan na het afgieten de pasta toe.
  5. Roer dit geheel nog een minuutje rond totdat de pesto goed is verdeeld over de pasta.
  6. Serveer meteen en doe er de rest van de winterpostelein en nog wat geraspte schapenkaas overheen.

 

Auteur: Jonathan

Foodblogger, vertaler, webmaster, Dantespecialist, kok, met een passie voor natuurlijke voeding, talen, fietsen en reizen.

Nog geen reacties

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter!

Notify of
avatar
wpDiscuz